Badania edukacyjne i raporty nt. edukacji w Internecie (wybór z lat 2022-2024)
Badania edukacyjne i raporty nt. edukacji w Internecie (2022-2024) oprac. Bernarda Śmigielska, nauczyciel bibliotekarz PBP RODN „WOM” w Częstochowie
Biblioteka Narodowa
https://www.bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce
Stan czytelnictwa książek w Polsce w 2023 / aut. Zofia Zasacka, Roman Chymkowski, Izabela Koryś (2024)
https://www.bn.org.pl/download/document/1712262172.pdf
Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE)
https://cke.gov.pl/wyniki-egzaminow/
Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS)
https://www.cbos.pl/PL/publikacje/publikacje.php
Polskie szkoły 2022 (2023)
https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_002_23.PDF
Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2023/2024 (2023)
https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_135_23.PDF
Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO)
Co w 2. półroczu tego roku szkolnego zmieniło się w sytuacji uczniów uchodźczych i szkół? [analiza danych MEiN i KPRM] / Paulina Chrostowska (2023)
https://ceo.org.pl/co-w-2-polroczu-tego-roku-szkolnego-zmienilo-sie-w-sytuacji-uczniow-uchodzczych-i-szkol/
„Rozumiem, nie ufam” - wyniki i wnioski z badań edukacji obywatelskiej [ICCS 2022] / Jędrzej Witkowski (2023)
https://ceo.org.pl/rozumiem-nie-ufam-edukacja-obywatelska/
Uczniowie uchodźczy w polskich szkołach : gdzie jesteśmy u progu kolejnego roku szkolnego? : raport z badania jakościowego (…) / Magdalena Tędziagolska, Bartłomiej Walczak, Kamil M. Wielecki (2023)
https://ceo.org.pl/wp-content/uploads/2023/09/Raport_Uczniowie_uchodzczy_w_polskich_szkolach_CEO_wrzesien_2023.pdf
Uczniowie uchodźczy z Ukrainy w polskim systemie edukacji : stan na październik 2023 r. / oprac. Paulina Chrostowska (2023)
https://ceo.org.pl/wp-content/uploads/2024/02/CEO_uczniowie_uchodzczy_pazdziernik_2023_wersja_po-poprawkach_02_2024.pdf
Młodzież wobec globalnych wyzwań 2022 : raport z badania ilościowego i desk research / Bartłomiej Walczak, Magdalena Tędziagolska (2022)
https://globalna.ceo.org.pl/wp-content/uploads/sites/4/2022/06/Raport_edukacja-globalna_FINAL_maj22.pdf
Szkoła zróżnicowana kulturowo : wyzwania i potrzeby związane z napływem uczniów z Ukrainy / Magdalena Tędziagolska, Bartłomiej Walczak, Anna Żelazowska-Kosiorek (2022)
https://ceo.org.pl/wp-content/uploads/2022/09/CEO_Szkola-zroznicowana-kulturowo_raport_sierpien22.pdf
Edunews.pl, portal o nowoczesnej edukacji
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania
Młodzi ludzie w sieci - korzystanie z kursów online, dane Eurostatu (2024)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6605-mlodzi-ludzie-w-sieci-korzystanie-z-kursow-online
Nie potrafię? Rezygnuję. Bezradność ucznia na lekcji matematyki, ogólnopolskie badanie postrzegania matematyki (2024)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6587-nie-potrafie-rezygnuje-bezradnosc-ucznia-na-lekcji-matematyki
Pokolenie iGen, czyli zetki i alfy, badania zagraniczne i polskie (2024)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6604-pokolenie-igen-czyli-zetki-i-alfy
Nauczyciel, który zmienił moje życie w szkole…, badania naukowców z Cambridge University (2024)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6580-nauczyciel-ktory-zmienil-moje-zycie-w-szkole
Przedmioty ścisłe ciągle sprawiają problemy uczniom, badanie barier i motywacji młodzieży do nauki przedmiotów ścisłych Fundacji Adamed (2024)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6554-przedmioty-scisle-ciagle-sprawiaja-problemy-uczniom
Nauka gry na pianinie a aktywność mózgu, badania naukowców z Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN w Warszawie (2024)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6544-nauka-gry-na-pianinie-a-aktywnosc-mozgu
Zatrudnienie, edukacja i rozrywka - główne motywacje do nauki języka angielskiego, raport „The future of English: global perspectives” British Council (2023)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6527-zatrudnienie-edukacja-i-rozrywka-glowne-motywacje-do-nauki-jezyka-angielskiego
Czy można poprawić zdrowie psychofizyczne i zdolność do pracy nauczycieli?, badanie naukowców z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - PIB (2023)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6526-czy-mozna-poprawic-zdrowie-psychofizyczne-i-zdolnosc-do-pracy-nauczycieli
Dobre relacje pomagają osiągać lepsze wyniki w nauce matematyki, badanie Australijskiego Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki (AAMT) (2023)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6392-dobre-relacje-pomagaja-osiagac-lepsze-wyniki-w-nauce-matematyki
Ton głosu nauczyciela ma znaczenie podczas pracy z uczniami, badanie naukowców z Essex i Reading University (2023)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6370-ton-glosu-nauczyciela-ma-znaczenie-podczas-pracy-z-uczniami
Jak młodzi wykorzystują dziś narzędzia i treści cyfrowe, raport „Młodosmartni, czyli alfabet młodych od Alfy do pokolenia Z” Euvic Digital (2023)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6388-jak-mlodzi-wykorzystuja-dzis-narzedzia-i-tresci-cyfrowe
Chcesz zwiększyć odporność dzieci - rozwijaj ich kreatywność, badania naukowców z Ohio State University (2023)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6347-chcesz-zwiekszyc-odpornosc-dzieci-rozwijaj-ich-kreatywnosc
Aktywność fizyczna uczniów przed i po lekcjach a ich wyniki szkolne, badanie naukowców z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii (2023)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6338-aktywnosc-fizyczna-uczniow-przed-i-po-lekcjach-a-ich-wyniki-szkolne
Korzystanie z urządzeń cyfrowych negatywnie wpływa na rozwój małych dzieci, badanie „Brzdąc w sieci” zespołu Magdaleny Rowickiej z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie (2023)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6337-korzystanie-z-urzadzen-cyfrowych-negatywnie-wplywa-na-rozwoj-malych-dzieci
Jak się uczyć? Kilka sposobów, badanie naukowców z Ohio State University (2023)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6304-jak-sie-uczyc-kilka-sposobow
Sposoby na osiąganie dobrych wyników w nauce szkolnej, wybrane badania zagraniczne (2023)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6194-sposoby-na-osiaganie-dobrych-wynikow-w-nauce-szkolnej
Dziesięć najważniejszych badań edukacyjnych z 2022, wybrane zagraniczne badania edukacyjne istotne dla nauczyciela (2023)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6220-dziesiec-najwazniejszych-badan-edukacyjnych-z-2022
Technologie edukacyjne w pracy z dziećmi ze spe, raport z badań zespołu Małgorzaty Cackowskiej (2023)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6209-technologie-edukacyjne-w-pracy-z-dziecmi-ze-spe
Czy apki do treningu mózgu dają faktyczne korzyści umysłowi?, wybrane badania zagraniczne (2022)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/5907-czy-apki-do-treningu-mozgu-daja-faktyczne-korzysci-umyslowi
Odpuściliśmy nauki ścisłe, bo nie wierzyliśmy w siebie?, badanie State of Science Index (2022)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/5862-odpuscilismy-nauki-scisle-bo-nie-wierzylismy-w-siebie
Paradoks dobrego nauczania [matematyki], badanie naukowców z University of Maryland i Harvard University (2022)
https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/6013-paradoks-dobrego-nauczania
ESPAD, europejski program badań szkolnych nad używaniem alkoholu i narkotyków
http://www.espad.org/reports-documents
Eurydice, sieć informacji o edukacji w Europie
https://eurydice.org.pl/czytelnia
Nauczanie informatyki w szkołach w Europie : raport Eurydice (2024)
https://www.frse.org.pl/czytelnia/nauczanie-informatyki-w-szkolach-w-europie
Wspieranie osiągnięć i motywacji uczniów w nauce matematyki i przedmiotów przyrodniczych w szkołach : raport Eurydice (2023)
https://www.frse.org.pl/czytelnia/wspieranie-osiagniec-i-motywacji-uczniow-w-nauce-matematyki-i-przedmiotow-przyrodniczych-w-szkolach
Edukacja i szkolenia dorosłych w Europie : ścieżki prowadzące do umiejętności i kwalifikacji : raport Eurydice (2022)
https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2022/09/21/nfjqlx/edukacjadoroslychpl.pdf
Nauczyciele w Europie : kariera, rozwój zawodowy i ogólne samopoczucie : raport Eurydice (2022)
https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2022/11/25/fmzff4/nauczyciele-w-europie-22-pl.pdf
Evidence Institute, Związek Nauczycielstwa Polskiego
Co jest skuteczne w nauczaniu matematyki? : przegląd badań i propozycja zmian w nauczaniu matematyki w Polsce / Marzena Binkiewicz, Tomasz Gajderowicz, Maciej Jakubowski (2023)
https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/2023/07/Policy-Note-2-2023.pdf
Czwartoklasiści wciąż w czołówce, ale czytają słabiej i mniej chętnie [PIRLS 2021] / Tomasz Gajderowicz, Maciej Jakubowski, Sylwia Wrona (2023)
https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/2023/05/Policy-Note-1-2023-1.pdf
PISA 2022 w Polsce : obraz polskiej oświaty po pandemii / Maciej Jakubowski, Tomasz Gajderowicz, Sylwia Wrona (2023)
https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/2023/12/Policy-Note-3-2023-1.pdf
Co lubią czytać uczniowie i dlaczego ma to znaczenie? / Tomasz Gajderowicz [i in.] (2022)
https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/2022/04/POLICY-NOTE-2-2022.pdf
Osiągnięcia uczniów szkół średnich po zmianach w oświacie i nauczaniu w pandemii : wyniki badania TICKS 2021 w Warszawie / Maciej Jakubowski, Tomasz Gajderowicz, Sylwia Wrona (2022)
https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/2022/01/POLICY-NOTE-1-2022_final.pdf
Wynagrodzenia polskich nauczycieli : porównanie z krajami UE i zarobkami pracowników o podobnych kwalifikacjach w Polsce / Wojciech Szymczak, Maciej Jakubowski, Tomasz Gajderowicz (2022)
https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/2022/10/POLICY-NOTE-3-2022.pdf
Fundacja Centrum Cyfrowe
https://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/?filtr=publikacje
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
https://fdds.pl/co-robimy/raporty-z-badan.html
Przemoc wobec dzieci w sporcie : raport z badań ilościowych : najważniejsze wyniki / aut. Szymon Wójcik, Katarzyna Makaruk, Joanna Kopycka (2024)
https://fdds.pl/_Resources/Persistent/d/e/1/1/de11253750e585cead11dc10a239ca43b6ec8745/fdds-raport-przemoc-wobec-dzieci-w-sporcie%20--%2007%20--%20do-internetu.pdf
Diagnoza przemocy wobec dzieci w Polsce 2023 / aut. Katarzyna Makaruk [i in.] (2023)
https://fdds.pl/_Resources/Persistent/4/0/d/e/40de383c074981a2c2061800f8a565d2f4d53b55/Raport%20Diagnoza%20Przemocy%20wobec%20Dzieci%202023.pdf
Dzieci się liczą 2022 : raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce / pod red. Moniki Sajkowskiej i Renaty Szredzińskiej (2022)
https://fdds.pl/co-robimy/raporty-z-badan/2022/dzieci-sie-licza-2022.html
Postawy wobec kar fizycznych i ich stosowanie : raport z badań / aut. Katarzyna Makaruk, Katarzyna Drabarek (2022)
https://fdds.pl/_Resources/Persistent/a/7/5/8/a758b76965a114d233d30bbdb81f58845242d7a6/Postawy%20i%20stosowanie%20kar%20-%20raport.pdf
Znajomość Telefonów Zaufania wśród młodzieży : wyniki badania / aut. Joanna Włodarczyk (2022)
https://fdds.pl/_Resources/Persistent/b/9/9/4/b9942591139ffcf6f4c58963299a955483d5f5fa/Znajomość%20Telefonów%20Zaufania%20wśród%20młodzieży_raport_21.02.pdf
Fundacja Dbam o Mój Z@sięg
Młode Głowy : otwarcie o zdrowiu psychicznym : raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi w Polsce / aut. Joanna Flis, Maciej Dębski (2023)
https://mlodeglowy.pl/wp-content/uploads/2023/04/3cb755c3-fe20-73d8-dec3-2b809e012724.pdf
Zdrowa Szkoła : ocena jakości relacji szkolnych w świetle ogólnopolskich wyników badań uczniów i nauczycieli : raport z badań. Cz. 1 / Maciej Dębski, Joanna Flis (2022)
https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2022/11/Zdrowa-szkola-raport-z-badan.pdf
Fundacja Orange
https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/badania-raporty
Dojrzeć do praw : raport z monitoringu praw i podmiotowości dziecka w Polsce w dobie społeczeństwa informacyjnego (2023)
https://fundacja.orange.pl/app/uploads/2023/05/Raport_Dojrzeć-do-praw_2023-1.pdf
Dzieci i młodzież w komercyjnym świecie / Łukasz Komuda, Kamil Fejfer (2023) https://fundacja.orange.pl/app/uploads/2023/03/Dzieci-i-mlodzież-w-komercyjnym-świecie_2023-raport-1.pdf
Higiena cyfrowa dorosłych użytkowniczek i użytkowników Internetu w Polsce : raport z Ogólnopolskiego Badania Higieny Cyfrowej 2022 / aut. Magdalena Bigaj [i in.] (2023)
https://fundacja.orange.pl/app/uploads/2023/03/Higiena-cyfrowa-raport.pdf
Szkoła jutra zaczyna się dziś : jak Lekcja:Enter wsparła polskie szkoły w cyfrowej transformacji (2023)
https://fundacja.orange.pl/app/uploads/2023/11/Szkola-Jutra-zaczyna-sie-dzis_LekcjaEnter_2023-1.pdf
Fundacja Polskiej Akademii Nauk
http://www.fundacjapan.pl/publikacje/
Diagnoza problemów w kontekście integracji rówieśniczej dzieci ukraińskich w polskich szkołach : raport z badań jakościowych przeprowadzonych wśród nauczycieli i kadry zarządzającej szkół w Polsce / Krzysztof Jurek, Alina Betlej (2022)
https://fundacjapan.pl/wp-content/uploads/2023/10/Diagnoza-problemow-w-kontekscie-integracji-rowiesniczej-dzieci-ukrainskich-w-polskich-szkolach_badania-jakosciowe.pdf
Diagnoza zasobów psychospołecznych uczniów, nauczycieli i rodziców w okresie pandemii / red. nauk. Iwona Niewiadomska, Krzysztof Jurek (2022)
http://www.fundacjapan.pl/wp-content/uploads/2023/05/Niewiadomska-I.-Jurek-K.-red.-Diagnoza-zasobow.pdf
Jakość życia adolescentów w czasie pandemii covid-19. Cz. 1 / Joanna Chwaszcz, Małgorzata Łysiak, Stanisław Mamcarz (2022)
http://www.fundacjapan.pl/wp-content/uploads/2023/05/Chwaszcz-J.-i-in.-Jakosc-zycia-cz.-1_DRUK.pdf
Proces integracji społecznej dzieci ukraińskich z klas 4-6 szkoły podstawowej w polskim systemie oświaty : raport z badań / Krzysztof Jurek, Alina Betlej, Iwona Niewiadomska (2022)
https://fundacjapan.pl/wp-content/uploads/2023/10/Proces-integracji-spolecznej-dzieci-ukrainskich-z-klas-4-6.pdf
Proces integracji społecznej dzieci ukraińskich z klas 7-8 szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych w polskim systemie oświaty : raport z badań / Krzysztof Jurek, Alina Betlej, Iwona Niewiadomska (2022)
https://fundacjapan.pl/wp-content/uploads/2023/10/Proces-integracji-spolecznej-dzieci-ukrainskich-z-klas-7-8-i-szkol-ponadpodstawowych.pdf
Uwarunkowania jakości życia dzieci w młodszym wieku szkolnym w czasie pandemii covid-19 / Anna Siudem, Bernadeta Lelonek-Kuleta (2022)
http://www.fundacjapan.pl/wp-content/uploads/2023/05/Siudem-A.-Lelonek-Kuleta-B.-Uwarunkowania_DRUK.pdf
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE)
https://www.frse.org.pl/czytelnia
Luka płci w edukacji : wpływ społeczeństwa, ekonomii i kultury na wybory edukacyjne kobiet i mężczyzn / Alicja Zawistowska [2023]
https://www.frse.org.pl/czytelnia/luka-plci-w-edukacji
Raporty: monitorowanie edukacji i szkoleń w Europie 2023 [Wczesna edukacja i opieka, Kompetencje kluczowe, Kompetencje cyfrowe, Przedwczesne kończenie nauki, Zawód nauczyciela, Zapewnianie równych szans w edukacji, Szkolnictwo wyższe]
https://www.frse.org.pl/aktualnosci/raporty-monitorowanie-edukacji-i-szkolen-w-europie-2023
Fundacja Szkoła z Klasą
https://www.szkolazklasa.org.pl
Razem w klasie : raport / aut. Katarzyna Gajewska, Agnieszka Krawczak-Chmielecka, Julia Nowicka (2024)
https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/razem-w-klasie-raport-z-programu/
Cyfrowa historia : raport z badań (2023)
https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/cyfrowa-historia-raport-z-badan/
Szkoła Dobrostanu : raport z badania 2023 / aut. Marta Drabińska, Judyta Ziętkowska (2023)
https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/szkola-dobrostanu-raport-z-programu/
Rozmawiaj z klasą : codzienność wychowawstwa - co jest ważne dla wychowawców i młodych ludzi? : raport z badania (2022)
https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/rozmawiaj-z-klasa-codziennosc-wychowawstwa-co-jest-wazne-dla-wychowawcow-i-mlodych-ludzi-raport-z-badania/
Razem w klasie : dzieci z Ukrainy w polskich szkołach : raport z badania / Jacek Pyżalski [i in.] (2022)
https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/razem-w-klasie-dzieci-z-ukrainy-w-polskich-szkolach/
Główny Urząd Statystyczny (GUS)
https://stat.gov.pl/publikacje/publikacje-a-z/szukaj.html?topic=32
Dojazdy uczniów do szkół podstawowych i ponadpodstawowych w roku szkolnym 2022/2023
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/dojazdy-uczniow-do-szkol-podstawowych-i-ponadpodstawowych-w-roku-szkolnym-20222023,23,1.html
Edukacja w roku szkolnym 2022/2023 (wyniki wstępne)
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/edukacja-w-roku-szkolnym-20222023-wyniki-wstepne,21,1.html
Liczba osób, które przystąpiły/zdały egzamin maturalny
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/liczba-osob-ktore-przystapilyzdaly-egzamin-maturalny,15,1.html
Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2022/2023 https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/oswiata-i-wychowanie-w-roku-szkolnym-20222023,1,18.html
Średnie wyniki egzaminu maturalnego
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/srednie-wyniki-egzaminu-maturalnego,17,1.html
Średnie wyniki uczniów na egzaminie ósmoklasisty
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/srednie-wyniki-uczniow-na-egzaminie-osmoklasisty,18,1.html
Uczenie się osób dorosłych w 2022 roku
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/uczenie-sie-osob-doroslych-w-2022-roku,22,1.html
HBSC, międzynarodowe badania zachowań zdrowotnych uczniów
https://hbsc.org/publications/reports/
https://hbsc.org/network/countries/poland/
IEA, Międzynarodowe Stowarzyszenie Oceny Osiągnięć Edukacyjnych
https://www.iea.nl/studies/ieastudies
ICCS, International Civic and Citizenship Education Study
https://www.iea.nl/studies/iea/iccs
ICCS 2022
https://www.iea.nl/studies/iea/iccs/2022#section-1094
ICILS, International Computer and Information Literacy Study
https://www.iea.nl/studies/iea/icils
PIRLS, Progress in International Reading Literacy Study
https://www.iea.nl/studies/iea/pirls
https://timssandpirls.bc.edu
PIRLS 2021
https://www.iea.nl/studies/iea/pirls/2021#section-637
PIRLS 2021
https://pirls2021.org/results
TIMSS, Trends in International Mathematics and Science Study
https://www.iea.nl/studies/iea/timss
https://timssandpirls.bc.edu
Instytut Badań Edukacyjnych (IBE)
https://www.ibe.edu.pl/index.php/pl/
Analizy IBE
Prace domowe : wyniki badań dotyczących prac domowych i ich efektywności edukacyjnej / Paweł Penszko, Michał Sitek, Olga Wasilewska (2024)
https://www.ibe.edu.pl/images/publikacje/IBE_policy_brief_BM201401_Prace_domowe_v20240229.pdf
Cyfryzacja w przedszkolach: nowe wyzwania i perspektywy : komunikat z badań (2023)
https://ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/2220-cyfryzacja-w-przedszkolach-nowe-wyzwania-i-perspektywy-komunikat-z-badan
ICCS, Międzynarodowe Badanie Kompetencji Obywatelskich
https://iccs.ibe.edu.pl/opis-badania/
https://iccs.ibe.edu.pl/wyniki-badan/
ICCS 2022
https://iccs.ibe.edu.pl/wyniki-badan/
Młodzi w demokracji : wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Obywatelskich ICCS 2022 / pod red. Olgi Wasilewskiej (2023)
https://iccs.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2023/12/ICCS-2022_raport.pdf
ICILS, Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
https://www.ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/1073-cyfryzacja-bez-edukacji-nie-wystarczy-znamy-wyniki-miedzynarodowego-badania-icils-2018
PIAAC, Międzynarodowe Badanie Umiejętności Dorosłych
https://piaac.pbs.pl
https://ibe.edu.pl/pl/aktualnosci-piaac
PIRLS, Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu
https://pirls.ibe.edu.pl/opis-badania-pirls/
https://pirls.ibe.edu.pl/wyniki-badan-pirls/
PIRLS 2021
https://pirls.ibe.edu.pl/wyniki-badan-pirls/
Przeczytać i zrozumieć : wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w czytaniu PIRLS 2021 / pod red. Joanny Kaźmierczak i Krzysztofa Bulkowskiego (2023)
https://pirls.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2023/05/PIRLS_2021_Wyniki-miedzynarodowego-badania-osiagniec-czwartoklasistow-w-czytaniu.pdf
PISA, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów
https://pisa.ibe.edu.pl
PISA 2022
https://pisa.ibe.edu.pl/wyniki-pisa-2022/
Umiejętności polskich nastolatków : najważniejsze wyniki badania OECD PISA 2022 / Krzysztof Bulkowski, Wioleta Dobosz-Leszczyńska, Joanna Kaźmierczak (2023)
https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2023/12/PISA2022_najwazniejsze_wyniki_badania.pdf
TALIS, Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się
https://talis.ibe.edu.pl/opis-badania/
https://talis.ibe.edu.pl/wyniki/
TIMSS, Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych
https://pirls.ibe.edu.pl/opis-badania-timss/
https://timss.ibe.edu.pl/wyniki-badan-timss/
TIMSS 2019 : wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie / pod red. Michała Sitka (2020)
http://ibe.edu.pl/images/download/TIMSS-2019-Raport.pdf
Instytut Pokolenia
Smartfon? Tak, ale z głową! : jak ustalać zasady bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych / aut. Manfred Spitzer [i in.] (2023)
https://instytutpokolenia.pl/wp-content/uploads/2023/06/RAPORT-Smartfon.pdf
Instytut Profilaktyki Zintegrowanej (IPZin)
https://ipzin.org/raporty-i-ekspertyzy/
Jak wspierać młodzież w niestabilnym świecie? : wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i ochrony zdrowia psychicznego po trudnych latach 2020-2022 / Szymon Grzelak, Dorota Żyro (2023)
https://ipzin.org/wp-content/uploads/2023/05/Raport-2023-Jak-wspierac-mlodziez-ONLINE_1.pdf
KOMETA, sieć edukacji cyfrowej
https://www.kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa
Dezinformacja oczami Polaków / red. Piotr Mieczkowski, Elżbieta Kowalska (2022)
https://www.kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa/publikacja,1318,dezinformacja-oczami-polakw-2022
Młodzi o szkole : raport z badań / Anna Dęboń [i in.] (2022)
https://www.kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa/publikacja,1295,modzi-w-szkole-raport-z-bada
Raport z badań empirycznych w zakresie kompetencji i zawodów przyszłości / Justyna Łapińska, Agata Sudolska, Marek Zinecker (2022)
https://www.kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa/publikacja,1302,raport-z-badan-empirycznych-w-zakresie-kompetencji-i-zawodow-przyszlosci
Raport z ewaluacji końcowej projektu pilotażowego „Szkoła dla Innowatora” / Bartłomiej Walczak, Marta Wąsowska (2022)
https://www.kometa.edu.pl/uploads/publication/1321/6c75_A_Raport_z_ewaluacji_projektu_pilotazowego_Szkola_dla_innowatora.pdf?v2.8
Transformacja cyfrowa szkół Małopolski / Maciej Jakubowski [i in] (2022)
https://www.kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa/publikacja,1328,transformacja-cyfrowa-szkol-malopolski
Librus, portal edukacyjny
Jak nauczyciele czują się w swojej pracy? : ogólnopolskie badanie dobrostanu zawodowego nauczycieli / Mateusz Paliga (2023)
https://files.librus.pl/art/23/03/4/Raport_SKROCONY_dobrostan_zawodowy_nauczycieli_Librus_marzec2023.pdf
Najwyższa Izba Kontroli (NIK)
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/edukacja-i-nauka/
NIK o organizacji i funkcjonowaniu nadzoru pedagogicznego w województwie lubuskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim (2024)
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/edukacja-i-nauka/szkoly-pozostawione-same-sobie.html
NIK o kształceniu dzieci cudzoziemców w polskich szkołach (2024)
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/edukacja-i-nauka/ksztalcenie-dzieci-cudzoziemcow.html
NIK o dopuszczaniu podręczników do użytku szkolnego (2023)
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/edukacja-i-nauka/proces-dopuszczania-podrecznikow-szkolnych.html
NIK o funkcjonowaniu szkolnych systemów oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów w województwie świętokrzyskim (2023)
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/edukacja-i-nauka/system-oceniania-uczniow-w-swietokrzyskich-szkolach.html
NIK o edukacji głuchych i niedosłyszących dzieci i młodzieży (2022)
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/edukacja-i-nauka/edukacja-gluchych-i-niedoslyszacych.html
NIK o finansowaniu zadań oświatowych (2022)
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/edukacja-i-nauka/wciaz-za-malo-pieniedzy-na-szkoly-i-przedszkola.html
NIK o podnoszeniu kompetencji cyfrowych społeczeństwa (2022)
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/edukacja-i-nauka/kompetencje-cyfrowe.html
NIK o bazie dydaktycznej szkół rolniczych w Polsce (2022)
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/edukacja-i-nauka/szkoly-rolnicze.html
NIK o funkcjonowaniu szkół w sytuacji zagrożenia covid-19 (2022)
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/edukacja-i-nauka/szkoly-w-czasach-pandemii.html
Narada Obywatelska o Edukacji
https://www.naradaobywatelska.pl
Raport z Narad Obywatelskich o Edukacji (2019)
https://uploads.strikinglycdn.com/files/f4d82c68-ddd2-4c9e-9256-a2fe4cccad92/Raport_NOoE_www.pdf
Podsumowanie raportu końcowego
https://uploads.strikinglycdn.com/files/8ec7a4eb-27c8-4450-b153-b2486cd64c51/NOoE_podsumowanie_na%20stronę.pdf?id=197740
Narodowe Centrum Kultury (NCK)
Autorytet to dla mnie jak słowa „kocham cię” - to coś bardzo dużego : o wzorach i autorytetach młodych społeczników : raport z badania jakościowego / aut. Zuzanna Maciejczak-Kwiatkowska (2023)
https://nck.pl/upload/2024/02/narodowe-centrum-kultury_raport_o-wzorach-i-autorytetach-mlodych-spolecznikow471.pdf
Droga do czytelnika : diagnoza potrzeb dziecięcego odbiorcy wydarzeń kulturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem promocji czytelnictwa / Agnieszka Karp-Szymańska (2023)
https://nck.pl/upload/2024/03/droga-do-czytelnika-diagnoza-potrzeb-dzieciecego-odbiorcy.pdf
Kultura w życiu dzieci i młodzieży : podsumowanie materiałów z diagnoz wojewódzkich w ramach programu bardzo młoda kultura na lata 2019-2021 : raport z badań / aut. Justyna Nowakowska (2023)
https://nck.pl/upload/2023/07/bmk_kultura-w-zyciu-dzieci-i-mlodziezy_raport.pdf
Stan czytelnictwa książek w Polsce w drugim roku pandemii (2021-2022) / Zofia Zasacka, Roman Chymkowski (2022)
https://nck.pl/upload/2023/07/stan-czytelnictwa-ksiazek-w-polsce-w-drugim-roku-pandemii-2021-2022-.pdf
Uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych online w trakcie pandemii : raport z badania jakościowego / red. i wstęp Antoni Głowacki (2022)
https://nck.pl/upload/2022/10/uczestnictwo-w-wydarzeniach-kulturalnych-online-w-trakcie-pandemii.pdf
NASK, Państwowy Instytut Badawczy
https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty
Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich : wyniki badania ogólnopolskiego / aut. Rafał Lange [i in.] (2024)
https://it-szkola.edu.pl/publikacje,download,103
Nastolatki 3.0 : raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców / aut. Rafał Lange [i in.] (2023)
https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/5315,Raport-quotNastolatki-30quot.html
Nastolatki wobec pornografii cyfrowej : trajektorie użytkowania : raport z badań ogólnopolskich / aut. Rafał Lange [I in.] (2022)
https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/5077,Raport-Nastolatki-wobec-pornografii-cyfrowej.html
OECD, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju
http://www.oecd.org/education/
Education at a Glance 2023: OECD Indicators (2023)
https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/e13bef63-en.pdf?expires=1715772655&id=id&accname=guest&checksum=1B94E471D5669BD8F2AB432436FBE380
PIAAC, Programme for the International Assessment of Adult Competencies
https://www.oecd.org/skills/piaac/
PISA, Programme for International Student Assessment
https://www.oecd.org/pisa/
TALIS, Teaching and Learning International Survey
http://www.oecd.org/education/talis/
Rzecznik Praw Dziecka (RPD)
Badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce : raport z badania (2023) https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2023/11/Raport-z-badań-Rzecznika-Praw-Dziecka-Jakość-życia-dzieci-i-młodzieży-w-2023-r..pdf
Dziennik codziennej aktywności dzieci i młodzieży : raport z badania (2023)
https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2023/04/Dziennik-codziennej-aktywności-dzieci-i-młodzieży-raport-z-badania-.pdf
Sytuacja dzieci i młodzieży z Ukrainy w polskich szkołach (2023)
https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2023/11/Raport-z-badań-Rzecznika-Praw-Dziecka-Sytuacja-dzieci-z-Ukrainy-w-polskich-szkołach.pdf
Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce : raport Rzecznika Praw Dziecka / aut. Mikołaj Pawlak [i in.] (2022)
https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2022/03/Załącznik-do-informacji-o-działalności-RPD-za-rok-2021-Raport-z-ogólnopolskiego-badania-jakości-życia-dzieci-w-Polsce-PDF-42MB.pdf
Stowarzyszenie Umarłych Statutów
https://umarlestatuty.pl/blog/
Prawa ucznia w Polsce : raport z badań / pod red. Łukasza Korzeniowskiego (2023)
https://raport.sus.org.pl/ebook.pdf
UNICEF Polska
https://unicef.pl/co-robimy/publikacje
Miejsca i przestrzenie : wpływ środowiska na dobrostan dzieci (2022)
https://unicef.pl/co-robimy/publikacje/wplyw-srodowiska-na-dzieci
Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK)
https://kwalifikacje.edu.pl/baza-wiedzy/publikacje/
Nie tylko doświadczenie i kompetencje miękkie : analiza regionalnego zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje w wybranych branżach (2023)
https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/fin_Nie-tylko-doswiadczenie-i-kompetencje-miekkie_.pdf
Umiejętności nauczycieli w świetle Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 a prestiż zawodu nauczyciela / Henryk Domański, Monika Staszewicz, Dominika Walczak (2023)
https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/Umiejetnosci-nauczycieli.pdf
Uwarunkowania uczenia się w dorosłości : raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków” / aut. Marta Petelewicz [i in.] (2023)
https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/Uwarunkowania-uczenia-sie-w-doroslosci-5.07.pdf
Małe miasta wobec wyzwań idei uczenia się przez całe życie / Helena Anna Jędrzejczak, Małgorzata Osowska (2022)
https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/Male-miasta-wobec-wyzwan-idei-uczenia-sie.pdf
Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce : odmienne spojrzenia na uczenie się w narracjach dorosłych o edukacji - raport z badania / Wojciech Gola [i in.] (2022)
https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/Raport-sciezki-edukacyjne-IBE-24.03.pdf
Umiejętności nauczycieli w kontekście potrzeb nowoczesnej edukacji / aut. Ewa Frołow [i in.] (2022)
https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/Umiejetnosci-nauczycieli-w-kontekscie-potrzeb-nowoczesnej-edukacji.pdf