Badania edukacyjne w czasopismach pedagogicznych (wybór z lat 2018-2019)
Badania edukacyjne i raporty nt. edukacji w Internecie, oprac. Bernarda Śmigielska, nauczyciel bibliotekarz PBP RODN „WOM” w Częstochowie
Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Absolwent edukacji wczesnoszkolnej w wypowiedziach nauczycielek języka polskiego w klasie IV / Monika Kupiec // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 3, s. 20-31
Badania z dziećmi : twórczość, czyli co? : wiedza dzieci na temat twórczości / Renata Pietruńko // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2018, nr 4, s. 113-128
Badanie i odkrywanie w zabawie heurystycznej / Kamila Pernal // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 3, s. 32-47
Człowiek upodmiotowiony : właściwości osobowości autorskiej absolwentów klas Montessori : raport z badań / Beata Bednarczuk // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2018, nr 1, s. 105-120
Edukacja elementarna jako intelektualna przestrzeń (nie)doświadczania praktyk demokratycznych przez dziecko / Ewa Dorota Kochanowska // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2019, nr 1, s. 41-56
Edukacja międzykulturowa w przedszkolu – raport z badań nauczycieli / Anna Twardzik // Kultura i Edukacja. – 2018, nr 3, s. 218-230
Jak dzieci w wieku przedszkolnym uzasadniają użycie języka figuratywnego : dane z badań z zastosowaniem Zadania Rozumienia Ironii (ZRI) / Natalia Banasik-Jemielniak, Barbara Bokus // Psychologia Wychowawcza. – Nr 15 (2019), s. 7-37
Kompetencje dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie udzielania pierwszej pomocy – wyniki badania pilotażowego / Sylwia Jarzynka [i in.] // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2020, nr 3, s. 38-51
Kompetencje plastyczne dzieci 4 i 5-letnich – raport z badań / Martyna Szczotka, Katarzyna Szewczuk // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2018, nr 2, s. 165-182
Kontynuacja i koniunkcja pedagogiczna – rodzice, nauczyciele, decydenci o osiągnięciach rozwojowych dzieci w żłobku i przedszkolu / Małgorzata Karwowska-Struczyk // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2018, nr 2, s. 68-108
Krytyczne myślenie (nie)dostępne uczniom edukacji wczesnoszkolnej? / Barbara Nawolska, Natalia Rutka-Gliksman // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 5, s. 33-49
Kształtowanie wyobraźni twórczej dzieci przez bajki w formie filmowej i tekstowej / Angelika Pędzich, Joanna Łukasiewicz-Wieleba // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2020, nr 4, s. 45-58
Metody wspierania edukacyjnego stosowane przez nauczycieli klas I-III – raport z badań / Martyna Szczotka, Katarzyna Szewczuk // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2019, nr 2, s. 105-120
Niepowodzenia szkolne uczniów klas początkowych a percepcja własnych doświadczeń szkolnych rodziców / Danuta Ochojska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 3, s. 52-61
Obowiązki domowe w świadomości dzieci w wieku przedszkolnym / Jolanta Barszcz-Skowronek // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2019, nr 1, s. 83-94
Ocena transparentności postępowania badawczego : implikacje dla badań nad dzieciństwem / Sławomir Pasikowski // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2018, nr 4, s. 27-39
Oczekiwania szkolne wyrażone w świadectwach uczniów kończących klasę trzecią szkoły podstawowej / Edyta Ćwikła // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 8, s. 40-51
Poczucie kompetencji społecznych uczniów w młodszym wieku szkolnym / Hewilia Hetmańczyk // Chowanna. – 2018, t. 1, s. 161-178
Postrzeganie samodzielności przez uczniów klas trzecich uczących się według koncepcji Planu Daltońskiego / Dorota Domagała // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 1, s. 36-43
Potoczna wiedza dzieci na temat pieniędzy : wnioski z badań własnych / Renata Raszka // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2019, nr 4, s. 255-271
Potoczne koncepcje dzieci w młodszym wieku szkolnym na temat wybranych uwarunkowań procesu uczenia się / Joanna Ostaszewska-Tylenda // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 2, s. 27-37
Robotyka Lego WeDo jako narzędzie rozwijania dziecięcych kompetencji XXI wieku / Marlena Hlebowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 7, s. 27-37
Spontaniczne aktywności dzieci jako proces twórczy / Dagmara Lewandowska, Kamila Lipka // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2018, nr 2, s. 89-106
Sposoby niwelowania zachowań agresywnych przez nauczycieli w odniesieniu do potrzeb dzieci / Beata Bezpalko // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 8, s. 31-39
Umiejętności słuchowe dzieci w wieku przedszkolnym a kształcenie tych umiejętności w kontekście nowej podstawy programowej / Irena Polewczyk // Chowanna. – 2018, t. 1, s. 115-130
Warunki rodzinne i szkolne wyznaczające rozwój uczniów edukacji wczesnoszkolnej z rodzin dysfunkcyjnych / Urszula Tyluś // Ruch Pedagogiczny. – 2017, nr 4, s. 35-44
Wolność oczami dziecka – poznawcza reprezentacja wolności w średnim i późnym dzieciństwie / Anna Chałupczak [i in.] // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2018, nr 1, s. 183-207
Wybrane pojęcia matematyczne a ich rozumienie przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej – pojęcie miary i mierzenia / Joanna Żądło-Treder // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 5, s. 59-76
Zajęcia edukacyjne towarzyszące wystawie a odbiór sztuki współczesnej przez dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne / Magdalena Szubielska [i in.] // Edukacja. – 2018, nr 2, s. 43-63
Zasoby odporności psychicznej dziecka – co wiedzą o nich rodzice i nauczyciele? / Iwona Sikorska, Magdalena Adamczyk-Banach, Mateusz Polak // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2019, nr 2, s. 23-39
Zmiana sposobu myślenia o nauczaniu matematyki – zwrot ku zadaniom problemowym / Ewelina Kawiak // Chowanna. – 2018, t. 1, s. 149-160
Znaczenie diagnozy gotowości szkolnej w zakresie matematyki w kontekście diagnozy umiejętności matematycznych po klasie I / Magdalena Marekwia, Irena Polewczyk // Chowanna. – 2018, t. 1, s. 131-148
Nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Diagnoza kompetencji zawodowych oraz potrzeb doskonalenia zawodowego nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej / Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Marchel // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2019, nr 2, s. 55-75
Inteligencja muzyczna kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji / Rafał Majzner // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 2, s. 59-67
Kształtowanie kluczowych kompetencji nauczycieli edukacji elementarnej – raport z badań / Barbara Surma // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2019, nr 2, s. 93-104
Matematyczne kompetencje przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji jako potencjalne źródło realizowanej przez nich metodyki : perspektywa konstruktywistyczna / Alina Kalinowska // Forum Oświatowe. – 2018, nr 2, s. 51-66 https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/579/406
Metody wspierania edukacyjnego stosowane przez nauczycieli klas I-III – raport z badań / Martyna Szczotka, Katarzyna Szewczuk // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2019, nr 2, s. 105-120
Obraz nauczyciela w oczach uczniów klas I-III szkół podstawowych / Olimpia Gogolin, Eugeniusz Szymik // Chowanna. – 2018, t. 1, s. 237-254
Poziom odczuwanego stresu i czynniki stresogenne w pracy nauczyciela przedszkola / Stanisław Korczyński // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 3, s. 32-51
Przygotowanie nauczycieli wczesnej edukacji do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej – uczelniana fikcja czy realne możliwości? / Agnieszka Pawluk-Skrzypek, Monika Jurewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 1, s. 59-69
Stresory w pracy edukacyjnej nauczyciela przedszkola / Stanisław Korczyński // Kwartalnik Edukacyjny. – 2018, nr 4, s. 61-80
Zmiany w kształceniu nauczycieli wczesnej edukacji w kontekście antycypacji zawodu przez studentów / Małgorzata Suświłło // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2020, nr 2, s. 3-13
Edukacja w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Absolwenci 2019 / Sylwia Pawłowska // Remedium. – 2020, nr 2, s. 2-4
Cechy osobowości i poczucie kontroli w sytuacjach sukcesów i porażek wśród uczniów pierwszych klas gimnazjum / Sara Filipiak, Beata Łubianka // Psychologia Wychowawcza. – Nr 15 (2019), s. 38-62
Co młodzież robi w sieci – co wiemy, a czego się nie domyślamy / Agnieszka Wrońska, Rafał Lange // Remedium. – 2019, nr 10, s. 24-25
Czynniki wpływające na atrakcyjność platform zdalnej edukacji / Andżelina Marek, Anna Jasik // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2018, nr 4, s. 74-79
Drama w szkolnej klasie : o rozwijaniu kreatywności, współpracy i krytycznego myślenia uczniów w okresie dorastania / Anna Mróz, Kinga Sobieszczańska // Ruch Pedagogiczny. – 2018, nr 2, s. 111-123
Dręczenie rówieśnicze jako przedmiot analiz nastolatków : perspektywa uczniów identyfikowanych przez rówieśników jako sprawcy przemocy, ofiary i uczniowie prospołeczni / Aleksandra Tłuściak-Deliowska // Psychologia Wychowawcza. – Nr 14 (2018), s. 77-92
Edukacja wspierająca rozwój młodzieży i jej uwarunkowania – raport z badań na pograniczu południowym / Alina Szczurek-Boruta // Kultura i Edukacja. – 2018, nr 3, s. 142-158
Efektywne uczenie się w zawodowej szkole średniej / Katarzyna Pardej // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2019, nr 1, s. 133-143
Inteligencja i kreatywność adolescentów w kontekście postaw wychowawczych ich rodziców / Lucyna Teresa Bakiera, Agnieszka Sagan-Paprocka // Psychologia Wychowawcza. – Nr 15 (2019), s. 63-78
Internet jako środowisko wsparcia młodzieży w sytuacjach żałoby / Edyta Sielicka // Pedagogika Społeczna. – 2018, nr 1, s. 153-174
Kapitał naukowy uczniów jako przedmiot analiz teoretycznych i empirycznych / Aleksandra Tłuściak-Deliowska // Kultura i Edukacja. – 2018, nr 1, s. 158-173
Klimat szkolny według raportu PISA / Zofia Grudzińska // Sygnał. – 2020, nr 3, s. 15-20
Kto Ty jesteś? Polak mały : już nie tylko tradycja, czyli co sądzą uczniowie o patriotyzmie i nauce historii : raport BohaterON 2018 // Sygnał. – 2018, nr 9, s. 54-55
Migracja i edukacja: czy transnarodowe rodzicielstwo wpływa na osiągnięcia szkolne niemobilnych dzieci? / Bartłomiej Walczak // Edukacja. – 2017, nr 4, s. 106-116
Młodzi (nie)kompetentni w środowisku szkolnym / Agnieszka Domagała-Kręcioch, Bożena Majerek // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2019, nr 3, s. 158-168
Nastolatki o swoim zdrowiu : wyniki badań HBSC 2018 / Joanna Mazur, Barbara Woynarowska // Remedium. – 2019, nr 10, s. 2-4
(Nie)wykorzystany potencjał outdoor education : wybrane aspekty badań / Teresa Parczewska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 5, s. 50-58
Obraz człowieka znajdujący odzwierciedlenie w celach wychowania preferowanych przez rodziców / Edyta Zawadzka // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 7, s. 52-61
Obraz młodzieżowych liderów profilaktyki w badaniach biograficznych / Daria Rajda // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 5, s. 45-54
Oddziaływania środowiska rodzinnego na kształtowanie i strukturę tożsamości dziecka w percepcji młodzieży – studium fenomenograficzne / Izabela Gątarek // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 2, s. 28-46
Opiekuńczo-wychowawcza rola rodziców w percepcji społecznej / Anna Śniegulska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 10, s. 48-55
Orientacja motywacyjna uczniów – weryfikacja teorii Johna Nichollsa w polskich warunkach edukacyjnych / Joanna Ogrodnik // Edukacja. – 2019, nr 1, s. 58-74
Partycypacja mediów cyfrowych w szkole w opinii młodych dorosłych z pokolenia sieci – perspektywa konfliktu czy rozwoju? / Katarzyna Borawska-Kalbarczyk // Kultura i Edukacja. – 2019, nr 3, s. 197-216
Pedagogiczne działania asystenta rodziny skierowane do dzieci i młodzieży / Izabela Krasiejko // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 1, s. 44-58
Poczucie samotności młodzieży w dobie portali społecznościowych / Joanna Wrótniak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 8, s. 51-59
Poczucie sensu życia a subiektywna witalność i status socjoekonomiczny gimnazjalistów / Dorota Zawadzka, Magdalena Korzycka // Psychologia Wychowawcza. – Nr 13 (2018), s. 70-82
Postawy merkantylne młodzieży aktywnej w mediach społecznościowych w świetle wyników badań własnych / Adam Andrzejewski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 5, s. 26-32
Pozaszkolna pomoc w nauce a osiągnięcia szkolne w okresie adolescencji / Anna Hawrot // Edukacja. – 2018, nr 1, s. 35-49
Praktyki rodzicielskie matek i ojców a nasilenie objawów zaburzeń eksternalizacyjnych u dzieci w wieku szkolnym / Małgorzata Woźniak-Prus, Katarzyna Matusiak // Psychologia Wychowawcza. – Nr 13 (2018), s. 39-54
Profil aktywności muzycznej uczniów na progu adolescencji w perspektywie dekady (2007-2017) / Agnieszka Weiner // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 2, s. 46-58
Przygotowywanie się do zajęć lekcyjnych w hierarchii ważności działań dzieci i młodzieży w świecie ICT – w opinii uczniów i nauczycieli : (raport z badań) / Eunika Baron-Polańczyk // Ruch Pedagogiczny. – 2018, nr 2, s. 55-71
Psychospołeczne czynniki ryzyka zachowań agresywnych młodzieży / Anna Więcek-Durańska // Psychologia Wychowawcza. – Nr 14 (2018), s. 107-133
Psychospołeczne uwarunkowania zachowań agresywnych we wczesnej adolescencji / Marzanna Farnicka // Psychologia Wychowawcza. – Nr 14 (2018), s. 7-26
Realizacja zindywidualizowanej ścieżki kształcenia w szkole – założenia prawne i rozwiązania praktyczne / Jacek Sikorski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 7, s. 13-26
Rola humoru w procesie dydaktyczno-wychowawczym / Paweł Ochwat // Edukacja. – 2019, nr 1, s. 96-110
Rozwiązywanie problemów wychowawczych w szkole / Paulina Wilczek // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 6, s. 46-55
Samoocena i poczucie bezpieczeństwa adolescentów z rodzin pełnych i niepełnych / Angelika Kleszczewska-Albińska, Aleksandra Mandla // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2020, nr 3, s. 52-66
Samorządność uczniowska na przykładzie działalności Młodzieżowych Rad Dzielnic w Warszawie – bariery i zagrożenia : raport z badań / Błażej Przybylski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 9, s. 54-61
Selekcja na progu szkoły ponadgimnazjalnej: merytokracja czy statusowy determinizm? / Marek Smulczyk, Roman Dolata, Artur Pokropek // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2019, nr 4, s. 216-236
Społeczna aprobata przemocy wobec dzieci – obraz i dynamika w perspektywie społeczeństwa polskiego / Ewa Jarosz // Psychologia Wychowawcza. – Nr 14 (2018), s. 261-272
Społeczna percepcja szans i zagrożeń korzystania z nowych technologii komunikacyjnych / Łukasz Rogowski // Kultura i Edukacja. – 2018, nr 1, s. 177-193
Spożywanie śniadań przez nastolatki – wyniki badań HBSC / Barbara Woynarowska, Magdalena Korzycka // Remedium. – 2020, nr 5, s. 17-19
Stres szkolny – skala problemu i jego symptomatologia w postrzeganiu uczniów : doniesienia z badań / Małgorzata Półtorak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 2, s. 47-58
Struktura motywacji osiągnięć a poczucie umiejscowienia kontroli u uczennic szkół ponadgimnazjalnych / Magdalena Połom // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2018, nr 1, s. 163-178
Struktura rodziny a zachowania ryzykowne oraz poczucie własnej skuteczności młodzieży w okresie późnej adolescencji / Ewa Piotrów, Iwona Gumowska, Anna Koprowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 10, s. 66-80
Szanse rozwojowe młodzieży dorastającej w rodzinach migracyjnych w kontekście nadziei na sukces / Natasza Doiczman // Praca Socjalna. – 2018, nr 3, s. 42-69
Szkodliwość cyberprzemocy w ocenie młodzieży / Krzysztof Nowakowski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 7, s. 44-51
Świadek – kluczowy uczestnik dręczenia rówieśniczego (bullyingu) : rola czynników decydujących o podjęciu interwencji / Karolina Walczak-Człapińska // Psychologia Wychowawcza. – Nr 14 (2018), s. 93-106
Świadek wykluczenia w sytuacji bullyingu : predyktory interwencji / Karolina Walczak-Człapińska // Kultura i Edukacja. – 2019, nr 1, s. 142-157
Techniki relaksacyjne podczas lekcji wychowania fizycznego a wybór strategii radzenia sobie ze stresem przez uczennice szkoły ponadgimnazjalnej / Anna Urbańska [i in.] // Edukacja. – 2019, nr 1, s. 6-19
Tożsamość i agresja wśród adolescentów / Hanna Liberska // Psychologia Wychowawcza. – Nr 14 (2018), s. 27-41
Uwarunkowania i konsekwencje przemocy fizycznej, stosowanej jako metoda wychowania / Sylwester Bębas, Dariusz Adamczyk // Ruch Pedagogiczny. – 2018, nr 4, s. 73-86
Wagary jako obszar edukacyjnych bezdroży / Monika Zińczuk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 7, s. 62-76
Wybrane aspekty dobrostanu psychicznego uczniów na różnych etapach edukacji : doniesienia wstępne / Karolina Kossakowska, Magdalena Zadworna // Studia Edukacyjne. – Nr 54 (2019), s. 221-235 https://pressto.amu.edu.pl/index.php/se/article/view/21410
Wybrane środowiskowe przyczyny syndromu wypalenia uczniów ze szkół gimnazjalnych / Katarzyna Tomaszek, Agnieszka Muchacka-Cymerman // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2018, nr 2, s. 109-126
Wyznaczniki osiągnięć szkolnych u badanych uczniów / Elżbieta Napora // Remedium. – 2020, nr 5, s. 20-22
Zarządzanie innowacjami organizacyjnymi w edukacji / Magda Chmiel, Krystyna Korneta // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2019, nr 1, s. 224-234
„Zdolne dziecko” – o rodzicielskim etykietowaniu dzieci / Joanna Łukasiewicz-Wieleba // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 6, s. 35-45
Zjawisko cyberprzemocy z wykorzystaniem wyników badań Nastolatki 3.0, przeprowadzonych przez NASK PIB / Mariola Kowalczyk // Kwartalnik Edukacyjny. – 2019, nr 3, s. 14-25
Znamy wyniki badań PISA… i co dalej? / Adriana Kloskowska // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2020, nr 2, s. 47-50
Źródła wiedzy historycznej oczami absolwentów szkół podstawowych / Katarzyna Kaczmarek // Wiadomości Historyczne. – 2019, nr 6, s. 33-35
Nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych
A jednak osobowość! : dobry nauczyciel języka obcego w świetle wypowiedzi polskich uczniów i studentów / Krystyna Mihułka, Joanna Chojnacka-Gärtner // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2019, nr 2, s. 38-53
Bariery w pracy nauczycieli oraz innowatorów edukacyjnych w perspektywie badań pedagogicznych / Aleksandra Chmielińska, Monika Modrzejewska-Świgulska // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2018, nr 2, s. 13-26
Co nauczyciele wiedzą o edukacji dla zrównoważonego rozwoju? : analiza wyników badań / Anna Mróz, Iwona Ocetkiewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 7, s. 38-51
Czynniki warunkujące radzenie sobie nauczycieli szkół podstawowych z wyzwaniami zawodowymi – relacja z badań / Stefan T. Kwiatkowski // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2018, nr 4, s. 90-107
Dzieciństwo nauczycieli i habitualny wzorzec ucznia – na podstawie nauczycielskich narracji / Małgorzata Zalewska-Bujak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 3, s. 48-63
Europejska? Narodowa? : tożsamość przyszłych nauczycieli badana piętnaście lat po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej / Adam Grabowski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 8, s. 52-65
Kariera czy fucha? : relacje społeczne w konstruowaniu kariery zawodowej przez początkujących nauczycieli / Magdalena Grochowalska // Ruch Pedagogiczny. – 2018, nr 2, s. 81-90
Kodeks etyki zawodu nauczyciela: potrzeba, formalne umocowanie i skuteczność / Joanna Madalińska-Michalak // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2018, nr 4, s. 206-216
Kompetencje społeczne i międzykulturowe nauczycieli i pedagogów w świetle badań własnych / Mariola Badowska // Kultura i Edukacja. – 2018, nr 3, s. 184-200
Kompetencje wychowawcy świetlicy jako specyficznego miejsca wspomagania rozwoju dziecka / Agnieszka Kaczor // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – 2019, nr 2, s. 77-91
Kultura szkoły jako moderator relacji między stresorami w pracy a zaangażowaniem w pracę nauczycieli / Elżbieta Strutyńska, Maciej Karwowski // Kultura i Edukacja. – 2018, nr 1, s. 135-157
Oczekiwania nauczycieli wobec rodziców i wzajemnej współpracy / Monika Kupiec // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 6, s. 27-38
Osobowość nauczyciela a wypalenie zawodowe / Aleksandra Jędryszek-Geisler, Paweł Izdebski // Edukacja. – 2018, nr 1, s. 106-117
Poczucie wypalenia zawodowego oraz style radzenia sobie w sytuacjach stresowych wśród nauczycieli szkolnictwa specjalnego / Ewa Piotrów, Grzegorz Piekarski // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2018, nr 3, s. 88-105
Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w doskonaleniu zawodowym nauczycieli / Teresa Zubrzycka-Maciąg // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2019, nr 1, s. 144-153
Postawy wobec uspołecznienia zarządzania szkołami : wnioski z badania jakościowego / Kamila Hernik // Edukacja. – 2018, nr 2, s. 5-25
Praca nauczyciela i jej wartość w percepcji studentów kierunków ze specjalnością nauczycielską / Paulina Koperna // Ruch Pedagogiczny. – 2018, nr 2, s. 91-110
Praca zawodowa nauczyciela – permanentne doskonalenie się warunkiem profesjonalizmu / Katarzyna Potyrała [i in.] // Ruch Pedagogiczny. – 2018, nr 3, s. 95-104
Radzenie sobie ze stresem w zawodzie nauczyciela – raport z badań / Stefan Tomasz Kwiatkowski // Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. – 2018, nr 3, s. 133-162 https://lsmll.journals.umcs.pl/j/article/view/8510
Straty i zyski zasobów osobistych a wypalenie zawodowe na przykładzie badań nauczycieli / Aleksandra Jędryszek-Geisler, Paweł Izdebski // Edukacja. – 2019, nr 1, s. 20-39
Uwarunkowania pracy i zadania pedagogów szkolnych w świetle ich wypowiedzi / Bogumiła Bobik // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 10, s. 11-24
Warunki pracy w środowisku szkolnym w percepcji nauczycieli o zróżnicowanym poziomie predyspozycji twórczych / Irena Pufal-Struzik // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2019, nr 1, s. 189-203
Współpraca rodziców ze szkołą – założenia i realia / Katarzyna Wołk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 8, s. 42-50
Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję z pracy nauczyciela / Beata Jakimiuk // Ruch Pedagogiczny. – 2018, nr 2, s. 73-79
Wychowawczo-opiekuńcza funkcja świetlicy szkolnej – wyzwania i zagrożenia [nauczyciel świetlicy] / Katarzyna Wołk // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – 2020, nr 2, s. 169-179 https://journals.umcs.pl/lrp/article/view/9986
Wypalenie zawodowe nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych i średnich : studium porównawcze / Monika Mazur-Mitrowska, Kinga Dziwańska // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2019, nr 3, s. 78-87
Wypalenie zawodowe pedagogów a wybrane czynniki socjodemograficzne / Anna Karłyk-Ćwik // Pedagogika Społeczna. – 2019, nr 2, s. 163-182
Zrównoważony rozwój w kształceniu pedagogów / Ligia Tuszyńska, Agnieszka Pawlak // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2019, nr 1, s. 123-132
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Edukacja włączająca i kształcenie integracyjne
Aspiracje i plany życiowe młodzieży gimnazjum integracyjnego / Ewa Jaglarz, Jacek Sikorski // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2018, nr 4, s. 54-63
Diagnoza kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów zdolnych w środkowym wieku szkolnym z wykorzystaniem baterii TROS-KA – doniesienie z badań / Tomasz Knopik, Urszula Oszwa, Ewa Domagała-Zyśk // Ruch Pedagogiczny. – 2017, nr 2, s. 15-30
Edukacja włączająca – korzyści dla uczniów z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności / Karolina Gniazdowska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2019, nr 4, s. 120-134
Funkcjonowanie społeczne uczniów z niepełnosprawnością i pełnosprawnych w klasach integracyjnych / Małgorzata Rozenbajgier // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2020, nr4, s. 59-70
Gotowość do akceptacji rówieśników z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnej przestrzeni edukacyjnej / Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2019, nr 3, s. 56-74
Gotowość do udzielania wsparcia uczniowi z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnej przestrzeni klasy szkolnej / Maria Chodkowska, Zdzisław Kazanowski // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2018, nr 4, s. 30-42
Gotowość integracyjna a aprobata społeczna uczniów liceum w kontekście wybranych zmiennych demograficznych / Zdzisław Kazanowski, Piotr Alfred Gindrich // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2019, nr 3, s. 75-90
Między inkluzją a segregacją – badania nad jakością życia uczniów z zaburzeniem spektrum autyzmu / Jacek J. Błeszczyński // Edukacja. – 2018, nr 3, s. 75-84
Nagrody i kary jako oddziaływania wychowawcze rodziców zdolnych dzieci / Joanna Łukasiewicz-Wieleba // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 10, s. 25-38
Nauczyciel ucznia z niepełnosprawnością – rozwój kompetencji zawodowych / Jolanta Lipińska-Lokś // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2018, nr 1, s. 118-130
Praca nauczyciela z uczniem zdolnym w szkole podstawowej / Magda Jaskulska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 2, s. 20-27
Przekonania rodziców na temat edukacji integracyjnej, jej istoty, szans i ograniczeń / Beata Płaczkiewicz // Szkoła Specjalna. – 2019, nr 3, s. 217-229
Rozumienie pojęcia edukacja włączająca przez nauczycieli szkół ogólnodostępnych / Beata Skotnicka // Kultura i Edukacja. – 2019, nr 1, s. 230-247
„Społeczeństwo dla wszystkich”, czy tylko „szkoła dla wszystkich” – opinie nauczycieli szkoły specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej / Monika Skura // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2019, nr 3, s. 119-138
Style nauczania nauczycieli szkół specjalnych i integracyjnych / Beata Rola // Szkoła Specjalna. – 2018, nr 4, s. 245-258
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni szkoły – wybrane aspekty funkcjonowania / Jolanta Lipińska-Lokś // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 5, s. 34-44
Uczeń z przewlekłą chorobą somatyczną / Justyna Peret // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2019/2020, nr 1, s. 47-62
Uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych w zależności od stanu zdrowia uczniów oraz wybranych czynników kontekstowych / Aleksandra Berkowska, Anna Kowalewska, Joanna Mazur // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2019, nr 3, s. 207-222
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetlicy szkolnej – doniesienia z badań / Beata Gumienny, Kamila Kasprzyk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2018, nr 4, s. 45-55
Wsparcie edukacyjne i specjalistyczne dla dzieci/uczniów z mutyzmem wybiórczym z perspektywy ich rodziców : (na podstawie badań własnych) / Patrycja Janowska // Edukacja. – 2018, nr 4, s. 46-67